
Механізм державної підтримки виробництва електричної енергії з відновлювальних джерел (ВДЕ), більш відомий як «зелений» тариф, залишається однією з найбільш обговорюваних тем в українській енергетиці, особливо зараз – з огляду на економічні та енергетичні труднощі останнього року. Це обговорення сприяє, з одного боку, росту обізнаності про альтернативну енергетику, а з іншого – появі великої кількості міфів про ВДЕ, а подекуди й викривленню даних з намірами дискредитувати галузь.
Оскільки підвищення енергоефективності та розвиток розподіленої генерації (особливо з ВДЕ) є важливими складовими енергетичної безпеки країни, становлення енергосистеми, що базується на чистих джерелах енергії, є неминучим, вважають експерти Асоціації експертів зі сталого розвитку.
Існує два можливих шляхи до цієї мети:
На жаль, повномасштабне вторгнення підвищило вірогідність сценарію номер два.
«Я сподіваюся, що сьогоднішній захід допоможе нам цю вірогідність знизити, бути системними, правильно оцінювати ризики та можливості й іти вперед, поступово розуміючи, куди ми йдемо», – заявив Максим Бабаєв, експерт із зеленої енергетики, засновник Української коаліції енергетичної свободи та член правління Центру екологічних ініціатив «Екодія», розпочинаючи модерування чергового вебінару в межах серії Sustainability Recovery Guidance, започаткованої Асоціацією експертів зі сталого розвитку і направленої на формування міжнародної платформи взаємодії бізнесу, експертів та інвесторів задля розвитку економіки на принципах сталого розвитку.
Наскільки новий законопроєкт про Net Billing допоможе пришвидшити впровадження ВДЕ підприємствами? Яку окупність можна очікувати від проєктів, котрі будуть працювати за таким механізмом? У чому полягає реформа промислового забруднення і чи мають українські підприємства можливість залучати інвестиції і розвиватися в межах цих реформ? Як підприємства/бізнес можуть знизити витрати за рахунок економії енергії? І головне – як забезпечити сталість сектору під час та після перемоги України?
Ми зібрали головні тези-відповіді на ці запитання від топспікерів вебінару.
Ярослав Демченков, заступник міністра енергетики України з питань європейської інтеграції розповів про нюанси нового закону:
«2022 рік був надскладний для енергетичної галузі. Наша енергосистема вирізняється централізованістю. Це робить її вразливою до викликів, коли живеш поряд з державою-терористом. Тому Президент України оголосив курс на децентралізацію енергосистеми – це правильно, бо це – про безпеку постачання. Ми маємо комбінувати в майбутньому базову потужність та інші децентралізовані джерела постачання.
Бізнес та підприємства вже відчули значний тиск на свою діяльність через відключення електроенергії. Якби такі підприємства мали власну генерацію енергії за допомогою сонця чи вітру, вони були б більше захищені. Але це також гарантія їхньої енергетичної безпеки і через 2, 3 та 10 років. Тобто це інвестиція у довгострокову історію.
До того ж, якщо ви експортує якусь продукцію в ЄС, то карбоновий слід у ланцюжку виробництва впливатиме на конкурентоспроможність вашої продукції в майбутньому.
Отже, чистий зелений енергомікс – це конкурентоспроможність вашої продукції.
І третє. Стимулюючи розвиток ВДЕ в Україні, маємо враховувати попередній досвід. Потрібен такий механізм, який би дозволяв уникнути все більшого тиску на тариф оператора системи передачі та відповідно витрат усіх споживачів.
За сукупності усіх цих факторів ухвалення закону про Net Billing – дуже потрібний механізм для руху вперед.
За цією моделлю споживач, який встановив установку з ВДЕ, отримує грошовий депозит. Туди накопичуватимуться кошти за відпущену в мережу надлишкову енергію (по ціні, що склалася на ринку). А далі за ці гроші можна оплатити спожиту електричну енергію з мережі інших виробників, за потреби.
Ще серед плюсів такої схеми для підприємств те, що споживач не платитиме мережеві тарифи, оскільки споживає електроенергію з власної електростанції. Ця економія є гарним стимулом для встановлення власних електростанцій.
Ба більше, собівартість власної електричної енергії може бути навіть нижчою, ніж на ринку.
За орієнтовними підрахунками міністерства, термін окупності сонячних електростанцій, встановлених підприємствами за моделлю Net Billing, при поточних ринкових цінах на електричну енергію становитиме 5–7 років.
Окупність у першу чергу забезпечуватиметься за рахунок споживання власної електроенергії. Додатковим джерелом надходжень буде відпускання надлишків виробленої електричної енергії в мережу. Чим більше підприємство заміщуватиме власне споживання, тим меншим буде термін окупності.
В умовах війни Міненерго зробило все можливе для забезпечення функціонування наявних ВДЕ-проєктів з урахуванням їх особливостей. Минулого року було погашено практично всю заборгованість перед виробниками за 2020–2021 роки.
Водночас, якщо ми говоримо про вартість залучення коштів для будівництва нових зелених електростанцій, то тут відіграє роль низка факторів, які не залежать від Міненерго. Це і облікова ставка, яка затверджується НБУ, і ризики, пов’язані із військовою агресією рф, тощо.
Разом з тим Міненерго й надалі в межах своїх повноважень працюватиме над підвищенням інвестиційної привабливості галузі ВДЕ».
Сергій Поровський, головний експерт з питань фінансування та політики енергоефективності, UNIDO, підкреслив, що з точки зору технічної допомоги на відновлення України важливим було б її направлення на реалізацію так званих інтегрованих рішень (integrated solutions): енергоефективність + відновлювані джерела енергії (різні види + біомаса, щоб вирішити проблему прогнозованості і вирівняти систему) + системи накопичення (які ще більше вирівнюють цю систему) + smart grid.
Дефіцит який виник після жовтня 2022 року пов’язаний з викраденням Росією найбільшої української АЕС, а також з постійними атаками агресора на об’єкти розподілення енергоресурсу до споживачів.
У зв’язку з чим найперше на що треба звернути увагу – це на енергоефективність.
У коротко та середньостроковій перспективі це розподілена генерація – створення енергетичних генеруючих потужносте на місцях. Тут можуть зіграти важливу відновлювані джерела енергії, хоч вони не можуть закрити всі потреби нашої енергетичної системи.
З боку держави важливим є надання підтримки розвитку таких інтегрованих рішень, а щодо розвитку відновлюваних джерел енергії для власних потреб включно для малого та середнього бізнесу – вирішення питання щодо підключення до мереж, оскільки для багатьох споживачів це являється основним «головним болем» у питанні переходу на альтернативну енергетику.
Так само важливим залишається питання професійної підготовки.
Дуже важливо створювати робочі фінансові моделі, щоб і люди, громади, малі, середні і великі підприємство мали можливість створювати практичні приклади ефективних технологічних моделей, зокрема таких як розподілена генерація.
UNIDO, безпосередньо Департамент Енергетики, розглядає підтримку розвитку інтегрованих рішень у рамках ініціативи Deep Decarbonization of Industry та підкреслює, що реалізація таких програм матиме потужний ефект не тільки на енергетику, але й економіку / сталий розвиток бізнесу, та зниження викидів СО2екв/попередження змін клімату.
«Ми сподіваємось, що наш досвід з запуском гарантійних інструментів – Фонду гарантування кредитів для підприємств на енергоефективність – буде корисним для збільшення допомоги реальному сектору економіки на реалізацію інтегрованих рішень», – зазначив пан Поровський.
Повне відео заходу доступне тут: https://youtu.be/KpJzlcpasmc